Skip to main content

Hoe ontprikkel ik bij een burn-out?

sfeerbeeld vrouw achter laptop doet ontspanningsoefening

Ben je relaxed de week doorgelopen? Ga je ontspannen het weekend in of heb je toch teveel tijd besteed aan dingen die jou geen energie geven? 

Dingen die je leeg zuigen en waarvan je denkt “Waarom heb ik me weer laten verleiden tot iets waar ik eigenlijk geen zin in heb?”

Wees eens eerlijk tegen jezelf:

  • Werd je al moe bij de gedachte aan een agenda met allerlei afspraken?
  • Had je geen zin om af te spreken of naar je werk te gaan?
  • Voel je je onrustig of moe en val je slecht in slaap?

Sociaal contact kan erg gezellig en energie gevend zijn. Praten, lachen en genieten van het fijne contact met je naaste omgeving of op je werk kan je echt een mentale boost geven. Maar het wordt een stuk minder leuk als je na zo’n reeks afspraken niet meer tot rust kunt komen.

Dan is het tijd om je ontspanning te pakken en weer even helemaal bij jezelf terug te komen. ‘Me time’!

Het is soms zo ontzettend lastig om los te komen van je drukke agenda en je niet te laten verleiden tot nog meer afspraken. Om er bewust voor te kiezen even niet bereikbaar te zijn en in alle rust te de verbinding te zoeken met jezelf.

Aan jezelf denken, je even afsluiten van alles en iedereen en zo tot rust komen kan op een aantal simpele manieren. Niet over nadenken, gewoon doen. Because you are worth it!

Wat zijn tips om te ontprikkelen?

  • Leg je telefoon vaker uit het zicht.
  • De 4 x 4 ademhaling uitvoeren. Bij stress jaagt de adrenaline door je lijf, waardoor je hartslag verhoogt. Je ademhaling wordt daardoor kort en oppervlakkig. Met deze 4 x 4 ademhaling maak je de ademhaling weer lang en diep waardoor je hartslag zakt. Zo is er voor je brein ook geen noodzaak meer om nog adrenaline aan te maken.
    Hoe doe je deze oefening? Haal in 4 tellen adem, houd je ademhaling 4 tellen vast, adem in 4 tellen weer uit en houd je adem 4 tellen vast. Zo kom je tot rust.
  • Houd één dag in het weekend vrij voor jezelf. Bepaal op die dag waar je zin in hebt. Plan niets en laat je leiden door je gevoel. Vraag jezelf waar jij die dag nou echt blij van wordt!
  • Las regelmatig een moment van rust in tijdens je dag: ga wandelen, boek een massage of neem een warm bad. Of probeer het ultieme: niksen!
    Ontprikkelen is iets wat je wekelijks en vaak zelfs dagelijks nodig hebt om een goede basis voor jezelf te creëren en zo de wereld blijvend fris en fruitig tegemoet te treden. Dus gun jezelf de tijd en wees lief voor jezelf. 

Dit hoef je niet in je eentje te doen. Als je behoefte hebt aan hulp, neem contact op met Vrouw in Balans Hoorn. Samen kunnen we kijken naar wat jij nodig hebt om te ontspannen!

 APCmindcoaching blog001 ontprikkelen bij burn out groot

 

Geïnteresseerd in een

GRATIS intake?