Skip to main content

Hoe blijf ik positief?

sfeerbeeld positief blijven lifecoaching Vrouw in Balans Hoorn

Eén symptoom van een burn-out zijn negatieve gedachten. Als je een burn-out hebt zit je vaak voortdurend in je hoofd. Flink nadenken is de enige manier om nog een beetje controle te houden over een situatie die eigenlijk steeds meer onhoudbaar wordt. Je kunt eindeloos piekeren, vooral ’s nachts als je wilt slapen en jij je ook nog eens opvreet omdat dat niet lukt. Je kunt je mateloos ergeren aan anderen, of aan jezelf als je merkt dat iets niet meer zomaar gaat. Oei, wat is dat lontje plotseling kort geworden! Je bent uitgeput en neerslachtig, en dat maakt het er allemaal niet beter op.

Hoe verandert een burn-out je leven?

Positief blijven terwijl alles er ineens anders uitziet, is een flinke uitdaging. Vooral omdat die negatieve gedachten de neiging te hebben zich te focussen op één ding, namelijk het idee dat je faalt. Jij bent immers degene die niet meer al die ballen in de lucht kan houden, die niet meer het toppunt van efficiëntie is, die niet meer alles tot in de perfectie kan uitvoeren. Jij bent degene die ineens een geheugen als een zeef heeft, die al moe wordt van de afwas, die om niets een pak Kleenex weghuilt. Jij bent de loser. Al die verwijten... Probeer dan maar eens positief te blijven!

Toch is het belangrijk dat je dat wel doet. Al is het maar omdat negatieve gedachten grote energievreters zijn. En energie, die heb je al niet veel.

Hoe verander ik mijn focus als ik een burn-out heb?

Het goede nieuws is: positief denken kun je leren. Aanvankelijk zal dat niet meevallen, want negatieve gedachten zijn een ingesleten patroon. Het is dan ook zaak om je je van dat patroon bewust te worden. Dat betekent letten op wat je denkt en hoe je praat, over jezelf of over anderen, in stilte of hardop. Wees daarbij je eigen beste vriend: geef jezelf een schouderklopje als je het patroon begint te zien en kunt veranderen wat je denkt en zegt.

Verder is het belangrijk dat je positiviteit bewust opzoekt. Geluk zit in kleine dingen, dat vergeten we nog wel eens. Geniet bewust van die kop koffie, of van dat liedje dat vroeger je favoriet was en je eigenlijk al veel te lang niet hebt gehoord. Ga naar buiten, ook als het klettert van de regen. In de natuur ontspan je automatisch. Kijk aandachtig naar wat er valt te beleven: zonlicht op een grasveld, een druppel water aan een blad, een zingende vogel. En neem dat stukje geluk weer mee naar huis.

Goed genoeg is het nieuwe perfect

Tenslotte, en dat is voor iemand met een burn-out vaak het moeilijkst: leer om perfectionisme en controle los te laten. “Goed genoeg is het nieuwe perfect”, plak die uitspraak op een goed zichtbare plek. Gun het jezelf om een mens te zijn, met alle bijbehorende beperkingen. Je zult er een stuk gelukkiger van worden!

Zoek je hulp bij dit proces? Bij Vrouw in balans Hoorn ben je aan het juiste adres!

 

Geïnteresseerd in een

GRATIS intake?